Avertismentul prefectului Brăilei, a stârnit furie în rândul brăilenilor. ”Nu era momentul!”
Imediat după ce a intrat în vigoare codul roșu de vreme rea, prefectul Iulian Timofei a lansat un avertisment, pe pagina de Facebook: „Lansez un apel către toți cetățenii să nu se aventureze în trafic decât în cazuri de urgență. Totodată, potrivit OUG nr. 37/2023, în cazul în care conducătorul auto se deplasează pe sectoare de drum închise temporar circulației din care rezultă accidente rutiere sau imposibilitatea continuării deplasării, iar echipele de intervenție sunt nevoite să acționeze pentru a scoate vehiculul de pe sectoarele de drum menționate, conducătorul auto va suporta costurile intervenției”.
Apelul prefectului Brăilei a stârnit reacții de nemulțumire din partea brăilenilor, mulți dintre ei spunând că ”nu era momentul” unei astfel de declarații. Oamenii erau oricum nervoși, din cauza penelor nesfârșite de curent și a drumurilor blocate, așa că au umplut rețelele de socializare cu comentarii veninoase, la adresa prefectului.
Dar să vedem ce spune ordonanța de urgență la care face referire reprezentantul Guvernului în teritoriu. OUG 37/2023 completează, practic Ordonanța Guvernului nr. 43/1997. La articolul 45, după alineatul (6), s-a introdus un nou alineat (6^1), care îi vizează direct pe șoferi li are următorul cuprins:
”În cazul circulației pe sectoare de drum restricționate din punctul de vedere al maselor sau dimensiunilor ori care sunt închise temporar circulației publice, cu autovehicule care nu au dreptul legal de a circula pe acestea, din care rezultă accidente rutiere sau imposibilitatea continuării deplasării, fiind necesară intervenția administratorului drumului pentru înlăturarea efectelor accidentelor sau scoaterea vehiculelor de pe aceste sectoare de drum, administratorul drumului: a) va fi notificat de poliția rutieră sau Inspectoratul General pentru Situații de Urgență, care a intervenit la fața locului, cu privire la daunele rezultate, consemnate în procesul-verbal de constatare, dacă este cazul, și/sau societatea de asigurări emitentă a poliței de asigurare RCA sau CASCO, care instrumentează dosarul de daună; b) întocmește și transmite contravenientului și/sau societății de asigurări, după caz, în termen de maximum 30 de zile de la data notificării prevăzute la lit. a), un deviz cu contravaloarea reparațiilor și/sau a daunelor produse, contravenientul/ societatea de asigurări, după caz, având obligația să o achite în termen de 15 zile de la data primirii procesului-verbal; c) întocmește și transmite contravenientului și/sau societății de asigurări, după caz, în termen de maximum 30 de zile de la data notificării prevăzute la lit. a), un deviz cu contravaloarea intervenției, contravenientul/societatea de asigurări, după caz, având obligația să o achite în termen de 15 zile de la data primirii procesului-verbal”.
Totodată a fost modificat și articolul 7, astfel: ”alin. (6) și (6^1) se aplică și în cazul în care accidentul s-a produs ca urmare a nerespectării obligației de a dota autovehiculele cu anvelope de iarnă, cu lanțuri sau cu alte echipamente antiderapante omologate, pe sectoarele de drum pe care acestea sunt obligatorii”.
Cu alte cuvinte, în condiții meteo deosebite și pe sectoare de drum pe care șoferilor le este interzisă circulația, ori circulația este restricționată, statul are acum dreptul să ceară despăgubiri de la cei care rămân blocați pe acel drum sau sunt implicați într-un accident rutier. La fel, vor fi buni de plată și conducătorii auto care nu și-au dotat autovehiculele cu cauciucuri de iarnă, în anotimpul rece, și au mai avut și ghinionul de a fi implicați într-un eveniment rutier.