Camionul încărcat cu AZOTAT DE AMONIU nu era semnalizat, conform legii, iar șoferul nu avea atestat eliberat de către ADR!
În ziua de 28 februarie a.c., în jurul orei 18.00, un transport rutier de mărfuri de mare tonaj, înmatriculat în județul Tulcea, a fost oprit, pentru un control de rutină, pe raza localității Albina, județul Brăila. Luat la întrebări, șoferul a fost nevoit să declare încărcătura: peste 20 de tone de azotat de amoniu! Și care ar fi problema, poate că vă întrebați! Problema ”este mai multe” și toate țin de inconștiența criminală a unor indivizi care se joacă de-a moartea cu coasa, cu noi, ceilalți!

Controlorii de trafic au aflat, potrivit martorilor, că șoferul tulcean nu avea atestat, eliberat de către ADR, pentru transportul mărfurilor periculoase. În al doilea rând, camionul nu era semnalizat cu acele plăcuțe portocalii, absolut obligatorii în cazul transporturilor cu potențial exploziv. Tirul fusese încărcat în portul Midia Năvodari, parcursese peste 160 de kilometri până în Brăila și ar fi circulat incognito alte câteva sute de kilometri, până în nordul Moldovei. Nefiind semnalizat ca atare, ar fi putut să oprească și să staționeze unde ar fi vrut mușchii șoferului, adică în localități mai mici sau mai mari, lângă școli, grădinițe, spitale, artere rutiere aglomerate etc, nicidecum în acele parcări speciale, destinate transporturilor periculoase. Nu mai vorbim despre lipsa de experiență a șoferului care nu ar fi avut habar ce să facă, în cazul în care camionul pe care-l conducea ar fi luat foc.
Știa tulceanul că azotatul de amoniu explodează la temperaturi mai mari de 300 de grade Celsius? L-a interesat măcar să se informeze despre ce s-a întâmplat la Mihăilești, în urmă cu aproape 20 de ani (24 mai 2004), când un tir plin cu azotat de amoniu a sărit în aer, ucigând 18 oameni (printre care șapte pompieri, trei localnici și doi jurnaliști ai postului TV Antena 1) și rănind grav alte 13 persoane? Mai mult ca sigur nu l-a interesat nimic din toate astea, dar nu este singurul vinovat. Degeaba a fost amendat cu câteva zeci de mii de lei. E clar pentru toată lumea că vorbim despre un fenomen, în rândul companiilor de transport care își trimit pe traseu șoferi fără atestate, la volanul mastodonților supraîncărcați sau, ca în cazul de față, cu bombele pe roți.
Așa cum am mai spus, legislația laxă, atât în domeniul transporturilor, cât și în cazul șoferilor-consumatori de stupefiante, va genera, la nesfârșit, tragedii și va pecetlui eticheta de ”criminal”, pe obrazul gros al statului român.
În cazul de față, camionul de Tulcea a rămas tras pe dreapta mai multe ore, până când a fost semnalizat corespunzător și a sosit un șofer cu atestat ADR, pentru continuarea deplasării.

Și dacă tot am vorbit despre Mihăilești, vom mai adăuga faptul că, în urma exploziei ucigașe, s-a format un crater cu adâncime de 6,5 metri și un diametru de 21 metri, iar bucăți de metal au fost aruncate pe o rază de 200 de metri afectând acoperișurile mai multor case din zonă. Cei trei reprezentanți ai firmelor care au asigurat transportul și livrarea azotatului de amoniu, Ionel Ionuț Neagoe, administratorul Ney Transport SRL, Mihai Gună, patronul Mihtrans SRLși Ion Gherghe, fost director al combinatului Doljchim din Craiova au fost condamnați la câte patru ani de închisoare.