În condițiile în care nicio instituție nu explică în ce constă Starea de Alertă pe Salubrizare decretată marți, 11 iunie a.c., pentru 30 de zile, la nivelul județului Brăila, a fost necesar să aflăm, pentru brăileni, pentru că oamenii, pe bună dreptate, intraseră în panică. Mulți au mers cu gândul la perioada Stării de Urgență, în timpul căreia ieșeam din case doar cu declarații pe propria răspundere, pentru a merge la cumpărături, la serviciu sau la doctor. În cele ce urmează veți afla ce măsuri ar trebui luate la nivelul administrației publice locale, în colaborare cu alte instituții ale statului, pentru gestionarea cât mai eficientă a situației generate de refuzul operatorului de salubritate de a mai ridica gunoaiele din municipiu și din celelalte localități din județul Brăila.
Starea de Alertă pe Salubrizare presupune următoarele:
– contractarea, prin intermediul aparatului de specialitate al primarului, de servicii de colectare, transport și sortare a gunoiului menajer și stradal în regim de maximă urgență, de la operatori autorizați, numai pe perioada stării de alertă și cu respectarea normelor concurențiale, a transparenței, egalității de tratament și a prevederilor legale referitoare la eficiență, eficacitate și legalitatea cheltuirii fondurilor publice;
– întocmirea unei strategii pe termen mediu de către autoritățile publice locale privind prevenirea apariției tipului de risc generat de eșecul serviciului public de salubrizare;
– compartimentele funcționale cu atribuții în domeniu din cadrul aparatului de specialitate al primarului trebuie să informeze Prefectul Brăilei cu privire la stadiul întocmirii strategiei prevăzute mai sus;
– intensificarea de către Poliția Locală, cu sprijinul Poliției Române, a controalelor/ verificărilor privind depozitarea ilegală de deșeuri;
Poliția Locală și Direcția de Utilități Publice, Salubrizare și Protecția Mediului ar trebui să monitorizeze zilnic și să trimită membrilor Comitetului Local pentru Situații de Urgență și Prefectului informații periodice privind evoluția situației din teren, respectiv cantitatea de deșeuri colectată zilnic, cu defalcare pe fiecare operator, cantitățile de deșeuri predate către operatorii de gropi ecologice în vederea depozitării finale, numărul de procese-verbale de constatare a contravențiilor întocmite de Compartimentul Protecția Mediului din cadrul Poliției Locale cu privire la nerespectarea legislației în domeniul gestionării deșeurilor de către operatorii economici și populație.
Repet, nu am obținut aceste informații din vreo „sursă oficială” locală. Primarul nu răspunde apelurilor noastre, iar pe site-ul Primăriei nu veți găsi nimic.