Vedeți câte mașini electrice și-au cumpărat brăilenii și care sunt mărcile preferate.
Pompierii au avut trei stagii de instruire pentru stingerea incendiilor izbucnite la autovehiculele 100% electrice sau hibrid. ”E nevoie de 4 ori mai multă apă decât la o mașină clasică, iar timpul de intervenție este de aproximativ 3 ore”, a precizat col. Ștefan Stoian, purtătorul de cuvânt al ISU ”Dunărea” Brăila.
Încet, încet, pe străzile Brăilei au început să apară din ce în ce mai multe autovehicule electrice. Tonul l-au dat trotinetele care au invadat la propriu orașul, spre disperarea șoferilor și pietonilor. Practic nu mai erai în siguranță nici pe trotuar, nici în parc, nici pe șosea, așa că au apărut reguli și pentru ”trotinetiști”. Polițiștii de la Rutieră au dat amenzi ”pe bandă” și lucrurile au reintrat în normal. De apariția ”hibridelor” s-a bucurat toată lumea: consum redus de combustibil, încărcarea automată a bateriei la fiecare frânare, motoare ”cu zvâc” și zgomot deloc, erau tot atâtea motive de satisfacție pentru șoferii care s-au grăbit să se înscrie în programul ”Rabla” și să treacă la noile mijloace de locomoție. De aici și până la mașinile full-electric a mai fost doar un pas mic, pe fondul noului trend planetar. Chiar și la Brăila!
Evenimente
În România, din 2021 și până în prezent, 4 autovehicule electrice, printre care un autobuz, au fost distruse de incendiile izbucnite în zona acumulatorilor. Pentru stingerea mașinilor din această categorie, dotate cu baterii pe bază de litiu-ion, este necesară o cantitate de apă de 4 ori mai mare decât pentru o mașină cu combustibil fosil.
Totodată, este indicată metoda imersiei (scufundarea mașinii în apă), pentru că există riscul reaprinderii focului, chiar și după câteva ore de la lichidare. Litiu-ion-ul este alimentat de oxigen și de aceea un autovehicul electric arde mult mai rapid decât unul clasic.
Mașini electrice în Brăila
Potrivit datelor furnizate de Direcția Generală Permise de Conducere și înmatriculări, în Brăila au fost înmatriculate, până la data de 25 mai a.c., 134 de autovehicule 100% electrice, după cum urmează:
SMART EQ FORFOUR – 1
FORD TRANSIT – 1
FIAT 500 – 1
BMW I3 – 1
TESLA MODEL 3 – 3
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 107 KW – 1
VOLKSWAGEN UP ! – 2
VOLKSWAGEN ID.3 PURE 110 KW – 1
PEUGEOT 2008 – 2
FORD MUSTANG MACH-E – 3
VOLKSWAGEN ID.3 PRO S 150 KW – 1
BMW IX XDRIVE40 – 1
HYUNDAI IONIQ – 2
SKODA ENYAQ 80 – 1
MIN COOPER SE – 1
RENAULT TWIZY – 2
BMW IX XDRIVE50 – 1
PORSCHE TAYCAN 4S – 2
CITROEN E-C4 – 1
HYUNDAI KONA – 5
TESLA MODEL Y – 2
MAZDA MX-30 – 2
SMART FORFOUR ED – 1
DACIA SPRING – 68
PEUGEOT 208 – 3
RENAULT MEGANE E-TECH ELECTRIC – 2
TOYOTA BZ4X – 1
BMW I I3 – 2
VOLKSWAGEN ID.3 PRO 150 KW – 2
NISSAN LEAF 40KWH – 2
RENAULT ZOE – 5
CITROEN C-ZERO – 1
VOLKSWAGEN ID.4 PRO 150 KW – 1
SUPER SOCO – 3
BMW I I3S – 1
OPEL CORSA – 3
TESLA MODEL S – 2
Precum se observă, în topul preferințelor brăilenilor este Dacia Spring, poate și pentru că este cea mai accesibilă de pe piață. Spre exemplu, un om de afaceri local, cunoscut în zonă pentru investițiile sale ”verzi”, se declară mulțumit de achiziția celor două Dacii electrice. Le încarcă la sediul firmei, clădirea fiind dotată cu panouri fotovoltaice. Omul reușește să-și asigure 60% din energie în acest fel și este decis să-și mărească parcul auto cu autovehicule nepoluante.
Pompierii sunt pregătiți
Pompierii brăileni, la fel ca toți ceilalți colegi din țară, au început în 2017 stagiile de pregătire pentru intervențiile în caz de incendii la autovehiculele hibrid și electrice.
”Până în prezent, am avut trei stagii de pregătire: 2017 – în județul Dâmbovița, 2018 și 2021, în Craiova. De fiecare dată trimitem câte 10 subofițeri care participă la cursuri, pentru ca, ulterior, ei le să fie îndrumători celorlalți colegi. Sunt învățați cum să acționeze pentru stingerea unui incendiu la vehicule cu baterii litiu-ion, cum să folosească o cameră cu termoviziune, despre descarcerarea victimelor, stabilizarea vehiculului, cum să oprească alimentarea cu curent electric (dacă este posibil) și învață, de asemenea, să folosească metoda imersiei”, a declarat col. Ștefan Stoian, purtătorul de cuvânt al ISU ”Dunărea” Brăila.
Din fericire, la Brăila nu s-a înregistrat până acum niciun eveniment/incendiu la o mașină electrică. Colonelul Stoian a ținut să precizeze că astfel de evenimente sunt totuși rare și cetățenii nu trebuie să intre în panică. ”Trebuie, în schimb, să iasă rapid din habitaclu, să sune la 112 și să folosească stingătorul cu spumă pentru încetinirea focului. Sub nicio formă nu folosiți apă! Riscul de electrocutare este foarte mare!”, a mai precizat col. Stoian.
ISU Brăila urmează să fie dotat, în perioada imediat următoare, cu camere cu termoviziune, atât de necesare pentru depistarea eventualelor focare din interiorul autovehiculelor afectate de incendii. Deocamdată, inspectoratele de pompieri din zona de est a României nu au acces la un container pentru scufundarea mașinilor electrice arse, dar suplinesc acest neajuns cu supravegherea vehiculului în timpul transportului și cu facilitarea depozitării acestuia, cât mai departe de clădiri, zone intens circulate sau bunuri mobile.
Măsuri de precauție în Occident
Încă din 2021, în anumite orașe din Germania și din alte țările dezvoltate, s-a interzis accesul autovehiculelor electrice în parcările subterane, din cauza incendiilor izbucnite din senin, la mașinile staționate. De asemenea, mai multe companii de transport maritim au limitat sau chiar au interzis transportul mașinilor electrice la bordul navelor, după mai multe evenimente, cel mai răsunător fiind incendiul de la bordul navei Felicity Ace, din luna ianuarie a acestui an. Nava transporta aproape 4.000 de automobile, dintre care 305 erau electrice. Una dintre mașinile electrice a luat foc și s-au aprins toate celelalte, în timp record. Focul a fost de nepotolit aproape o săptămână, au ars toate mașinile, iar nava s-a scufundat.
Elveția, țară cu un număr foarte mare de autovehicule electrice, a anunțat că, în cazul suprasolicitării rețelei de alimentare cu electricitate, are de gând să restricționeze circulația acestora, în anumite perioade.
Nici Uniunea Europeană nu se grăbește să legifereze stoparea fabricării de mașini noi convenționale, ba, dimpotrivă. La propunerea Germaniei, Comisia Europeană vrea să găsească o soluție care să permită și după 2035 circulația mașinilor cu motoare termice, dar alimentate cu combustibili sintetici, în locul celor fosili.