Vedeți cum vă duc de nas! Cumpărătorii obscuri de aprecieri, urmăritori și comentarii pentru paginile lor de socializare se dau mari influenceri și se laudă cu audiențe mai mari decât ale site-urilor de știri consacrate care dau tonul la nivel național. Scopul: bani din reclame și/sau votanți pentru partide
Jalnica făcătură
Vă mai amintiți Scandalul Cîțu din 2021? Ăla cu cele 10.000 de like-uri cumpărate din Vietnam și de prin alte părți, pentru un video penibil distribuit pe pagina lui de ”feisbuc” și de care a râs o Românie întreagă! Săracu’ ex-premier (fie-i țărâna politică ușoară!) nu a făcut nimic ieșit din comun, într-o lume virtuală plină de conturi false, băbăciuni cu poze de la 20 de ani, ”scribărici” de doi lei aflați în solda partidelor și alte panarame cărora cel mai bine ar fi să le dai block din start, atunci când se insinuează cu mesaje pe chat.

Vă întrebați, poate, care-i ideea unei asemenea înșelătorii și cum procedează ăștia care încearcă să-i imite pe cei care, cândva, cumpărau aplauze la spectacole sau pentru vizitele de lucru, în perioada comunistă. Există o mulțime de site-uri ”discrete” care te invită să cumperi aprecieri (like-uri), urmăritori (followers) sau comentarii favorabile. Prețurile variază între 3,99 euro/100 de urmăritori și 600 euro/50.000 de urmăritori. ” Toți urmăritorii sunt 100% reali! Urmăritori din întreaga lume. Like-urile încep în 24 până la 36 de ore. Viteza este în medie între 300 și 500 de urmăritori pe zi”, postează un vânzător. Pe o altă platformă ești îmbiat să cumperi 500 de comentarii ”reale” (favorabile, evident!) cu un mizilic de 14 euro. Cu like-urile ieși chiar mai ieftin: 500 de aprecieri, pentru doar 2,44 euro.
Am intrat de curiozitate pe mai multe pagini de social media, atașate unor site-uri obscure și de calitate îndoielnică, dar care se laudă cu zeci de mii de urmăritori, surclasând astfel site-uri de știri cu greutate la nivel național, care dau practic tonul jurnalismului online. Specialiștii în IT vorbesc despre o interacțiune minimă de 4% (din numărul total de urmăritori) la postările populare, pentru ca respectivul cont să fie considerat de succes sau să nu fie suspectat că și-a cumpărat ”la kilogram” urmăritorii și aprecierile. Și, evident, făcătura sare în ochi, pur și simplu. O pagină de Facebook sau de Instagram care are 50-60-70-80.000 de urmăritori, dar care, în zilele bune, nu depășește 30-50 de distribuiri, începe să dea ”cu virgulă”. Bine, bine, veți spune, dar poate că cei care apreciază acea postare nu se obosesc să dea mai departe. Ok, e foarte posibil și asta. Tocmai de aceea am studiat cu atenție ”poporul dătător de like-uri”. Mincinoșii care apelează la astfel de înșelătorii ordinare au toți în comun un lucru: like-uri date de pe conturi ”deținute” fie de octogenari, fie de indivizi care urmăresc simultan o mie, două mii de conturi din toate colțurile țării sau entități cu nume fanteziste, fără activitate reală pe cont, doar cu niște postări furate de pe net, fără legătură între ele.

Iată cum sună reclama unui site specializat în vânzare de iluzii online: ”Îți dorești să atragi atenția asupra postărilor tale publice fără prea mult efort? La noi poți cumpăra urmăritori noi simplu. Aceasta economisește timp și nu este scumpă! Când îți alegi pachetul, te rugăm să reții că o creștere rapida ridică și ștacheta. Te rugăm sa iei legătura cu noi cu privire la ce pachet se potrivește nevoilor tale. Dacă ai mai multe întrebări despre asta, sau orice altă ofertă Facebook, te rugăm să ne contactezi!”.Da, curățel anunțul, dar ușor robotic, nu vi se pare?! Altele sună mult mai bine în limba română, dovadă că și pe plaiurile noastre mioritice avem o grămadă de ”susținători” de conținut lipsit de valoare.
Miza înșelătoriei
Și acum vine întrebarea: ”Cui prodest?” (cui folosește, cine beneficiază). Păi, e de la sine înțeles că totul se reduce la bani și la influență. Spre exemplu, ai un site pe care îl pui, contra cost, în slujba unui partid. Suntem în plină campanie preelectorală și loviturile sub centură sunt ceva obișnuit peste tot în lumea așa-zis democratică. Un partid politic are tot interesul să-și promoveze cozile de topor care postează pro sau contra unui personaj și, totodată, trebuie să dea impresia că postarea respectivă ajunge la foarte mulți prezumtivi votanți, pe principiul (parțial corect) că un afișaj cu un număr foarte mare de urmăritori imaginari va atrage, în final, și niscaiva urmăritori reali. Se bazează pe naivitatea consumatorilor de informație online care ”pică pe spate” la anunțurile de genul: ”Lume, lume, circul minunilor este chiar aici! În exclusivitate puteți vedea femeia cu barbă, cercopitecul dansator și înghițitorul de săbii. Publicul nostru numeros ne însoțește peste tot în turnee, dar acum a luat o pauză ca să vă lase pe voi în tribune!”.

Sau, la fel, ics are un site și un cont pe feisbuc sau pe instagram, cumpără niște urmăritori, comentatori și dătători de like-uri și apoi îi fraierește pe cei de la care vrea să obțină publicitate. Nu le prezintă datele alea corecte de la Google Analytics, unde se vede clar cam câți cititori intră pe site și câte evenimente generează aceștia. Nu, ferit-a sfântul! Se umflă în pene cu feisbucu, le ia ochii cu miile de ”urmăritori”, cu sutele de ”comentatori” și cu ”aprecierile” venite de nicăieri, mizând pe naivitatea oamenilor de afaceri care vor da cu banul în el, mai ceva decât interlopii, în capul lui Adrian Copilu Fantastic. Ține vrăjeala asta? Sau, mai bine zis, mai ține vrăjeala asta? Să știți că ține, fraților! Și nu doar la Românica! Măcar o dată, unu din câteva zeci de ”biznismeni” a pus botu’ și s-a fript. Vorbesc de ăștia mai mititei care nu au în spate IT-iști competenți care să verifice struțocămila, înainte de a o cataloga drept leopard!
Deci, cam asta e faza cu ”influensării” fake. Nu fac ei nici două parale, dar reușesc să vă scoată banii din buzunar și să vă influențeze voturile, la momentul potrivit. Efectul de turmă funcționează ”brici”!