Războiul dintre constructorul italian al podului suspendat și Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, intră într-o nouă fază
”Saga” Podului Brăilei este departe de finalizare! Scandalul început în instanță, cu câțiva ani în urmă, se va încheia, cel mai probabil, tot printr-o sentință judecătorească sau, mai bine zis, prin sentințe judecătorești, dat fiind că CNAIR are deschise mai multe acțiuni civile la Tribunalul București, împotriva constructorului italian Webuild SPA.
Așa cum a titrat presa centrală, la acel moment, în toamna lui 2022, Curtea de Apel București a obligat CNAIR să le plătească italienilor aproximativ 6 milioane de euro despăgubiri, pentru că le-a pus la dispoziție un teren care nu era liber de sarcini, ceea ce generat întârzieri în realizarea lucrărilor adiacente construcției Podului. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a făcut ulterior o declarație interesantă: ”(…) dar în contractul pe care l-au semnat nu există niciun fel de clauză să nu fie dat podul în circulație”. Cu alte cuvinte, Webuild SPA are justificare pentru întârzierea lucrărilor, în ceea ce privește drumurile de legătură cu podul, nicidecum pentru podul în sine! Ce vrea să însemne acest lucru, în bani, am aflat de la Bogdan Cotîrligi, responsabilul cu comunicarea din partea CNAIR:
”Contractul s-a semnat pe 19.01.2018. Data de începere a lucrărilor ar fi trebuit să fie 21.12.2018, anul de finalizare – 2021. Când au apărut întârzieri, toți au dat-o pe pandemie, pe războiul din Ucraina, dar nu are nicio legătură. Până în momentul de față, am aplicat penalități de întârziere în valoare de 80 de milioane de lei (n.r. – peste 16 milioane de euro), dar suma va crește, în continuare, nu ne vom opri aici. Pentru că dumnealor (n.r. – Webuild SPA) nu prea își asumă responsabilitatea, pentru problemele apărute. Așa că e posibil să ajungem din nou în instanță cu constructorul”, a precizat Cotîrligi.
Prin urmare, CNAIR adună ”muniție” pentru un nou proces civil deschis împotriva constructorului italian și așa ajungem la adevărata semnificație a documentului publicat pe defapt.ro. Este vorba despre un raport întocmit de Direcția Regională Drumuri și Poduri Buzău, despre starea Podului suspendat. Potrivit surselor noastre, acest raport a fost întocmit la solicitarea CNAIR, cu un scop foarte precis (un nou proces civil) iar concluziile sunt, cu adevărat, îngrijorătoare, pentru siguranța traficului rutier pe Podul Brăilei:
”În urma inspecției tehnice, realizate de către echipa de mentenanță, pe tronsonul de drum DN 2S Km 6+640 – Km 7+300 și în tablierul podului, în perioada 3 – 6.11.2023, au fost constatate următoarele:
– rigolele executate pentru asigurarea scurgerii apelor din zona drumului nu sunt finalizate, existând discontinuități de turnare ce au condus la eroziuni ale taluzului;
– rigolele prezintă colmatări accentuate datorate eroziunilor locale a taluzului, cu încercări locale de curățare, materialul aluvional fiind depozitat la marginea rigolei;
– discontinuități de betonare șanț de la bazinul de retenție, la subtransversarea bretelei 5;
– erodări accentuate ale casiurilor de pe taluz, de la Km 6+740 și 6+760. Erodări ce au condus la dislocări și prăbușiri din taluzul drumului, formând gropi cu adâncimea de până la 3 metri;
– erodări sub rigola triunghiulară situată pe bermă;
– rețeaua pluvială principală (din țeava corugată) prezintă discontinuități în zona lirei orizontală din segmentul de tablier SJ 14 (Nord și Sud) și SB 11 (Nord). Discontinuitatea a condus la acumularea de apă în tablier (segment SJ01 – mal Jijila și segment MB21 – zona Turn Brăila)”.
Și dacă mai adăugăm și informația obținută pe surse, potrivit căreia Podul suspendat peste Dunăre va fi închis în totalitate, pentru efectuarea unor lucrări ample de reparații, informație confirmată de Bogdan Cotîrligi, atunci acțiunile CNAIR nu mai par atât de greu de înțeles. ”Nu știm exact când îl vom închide, dar îl vom închide! Depinde și de starea vremii. Puțin probabil că se va întâmpla acest lucru pe perioada iernii, cel mai sigur, la primăvară, când nu nu vom mai avea fenomenul îngheț – dezgheț. În primul rând asfaltul ridică mari probleme, pentru că Webuild SPA nu a respectat parametri înscriși în caietul de sarcini, iar noi putem dovedi asta”, a precizat reprezentantul CNAIR.